Pages

Thursday, July 12, 2012

13 Juli: Bank och mobil

Alla utbytesstudenter måste på något sätt lösa problemet med att under en lång tid använda bankkort och mobil utomlands. Såhär ser min lösning ut:

Bankkort
Min mamma skaffade ett kort hos ICA banken som jag kommer att använda eftersom ICA banken inte tar ut någon avgift för uttag av kontanter utomlands. Hon kommer att sköta mitt konto hemifrån så mejlar jag när jag vill veta hur mycket jag har.



Mobiltelefon
Jag har i nuläget Comviq Kompis Surf och p.g.a. att jag är en i-sista-sekunden-människa så har jag självklart inte sagt upp mitt abonnemang tre månader i förväg som jag borde ha gjort. Mejlade istället Comviq angående möjligheten att frysa abonnemanget men man kan tyvärr inte göra det i mer än sex månader. Jag frågade även min värdfamilj om vad de tyckte att jag skulle göra och de sa att de hade en mobil som jag kunde låna och då köpa kontantkort till. Den är ganska basic men jag bryr mig verkligen inte. Vill ändå inte sitta och hålla på med mobilen under mitt utbytesår. Ringa och sms:a måste man kunna självklart men allt utöver det känns faktiskt ganska onödigt. Den här lösningen är kanske inte helt perfekt eftersom den bygger på att jag kommer att betala för mitt abonnemang under ett halvår. Möjligen låser jag istället upp abonnemanget och tar med min vanliga mobil. Inser nu att det kanske var lite dumt att skriva om hur jag löst problemet när jag inte riktigt gjort det än. Ja, ja. Är man förvirrad så är man.
STS gav för övrigt tipset att man skaffar kontantkort från samma operatör som kompisarna i USA eftersom det oftast blir billigare då och man kan ju ändå inte göra annat än att köpa det på plats. Man klarar sig utan mobil i någon vecka eller två.

Jag skulle lätt kunna ha en sådan här i ett år. Inte för att jag vet om det är exakt en sådan här min värdfamilj har men antar att det är något liknande. Min mobil som jag har nu är inte särskilt extravagant den heller. Och touchen är så sämst att jag är jätteseg på att messa. Datorknappar is the shit.

xxx, Lilly

No comments:

Post a Comment